Sök på sidan

Elävää merenkulkuhistoriaa

Idea täysikokoisen mallilaivan rakentamisesta, vanhoja käsityömenetelmiä ja alkuperäisiä raaka-aineita käyttäen, syntyi Pietarsaaressa jo 1980-luvun alussa. Pietarsaaren matkailua haluttiin elävöittää ja näin ollen hyödyntää kaupungissa olevaa laajaa merenkulkuun liittyvää historiallista osaamista. Valinta osui kaljaasi Jacobstads Wapen:iin ja rakennuspaikaksi valittiin Vanha satama -alue.

Yhtiö Pietarsaaren Vanha Satama Oy, jossa Pietarsaaren kaupunki oli suurin osakas, perustettiin toimimaan laivan rakennuttajana. Vuonna 1987 Jacobstads Wapen:in jälleenrakennustöiden suunnittelu aloitettiin, Suomen vanhimpien säilyneiden, Fredrik af Chapmanin v. 1758 tekemien, piirustusten mukaisesti. 1700-luvulla Chapmanin piirustuksia käytettiin noin 30 aluksen rakennustöissä.

Vanhaa käsityötä ja talkootyövoimaa

Laivan jälleenrakennus aloitettiin vuonna 1988. Rakennustöihin palkattiin vähän vakinaista työvoimaa, mutta suurin osa työstä tehtiin vapaaehtoisten talkootyövoimin, monen vuoden ajan. Rahoitusta saatiin pääsääntöisesti sponsoreiden lahjoittamana, lähinnä elinkeinoelämää edustavilta tahoilta.

Tavoitteena oli käyttää perinteisiä raaka-aineita ja työmenetelmiä, jotka niin pitkälle kuin mahdollista vastaisivat 1700-luvun laivanrakennustaitoja. Puutavarana käytettiin mm. vanhoja mäntyjä ja kuusia, joista saatiin tukkeja ja lankkuja, sekä juurakoita ja muuta käyrää puutavaraa kaarikohtiin.

Takiloinnissa käytettiin yksinomaan hamppuköyttä ilman mitään keinokuituja. Köydet punottiin Skellefteå:ssa, jossa 1800-luvulla perustettu köysipunomo vielä oli toiminnassa. Metalliosat valmistettiin telakan omassa pajassa. Hampusta valmistettu purjekangas kudottiin tilaustyönä Unkarissa ja purjeet ommeltiin käsin, osin Pietarsaaressa ja osin Skellefteå:ssa.

Laivassa on kuitenkin joitakuita nykyaikaisia piirteitä. Laiva varustettiin kahdella dieselmoottorilla. Matkustajatilojen ja teknologian, kuten esimerkiksi nykyaikaiset navigointilaitteet, täytyi tietenkin olla tämän päivän turvallisuusmääritelmien ja mukavuuden mukaisia.


Suurenna kuvia klikkaamalla niitä!

01 Bygget 1988-1989
02 Bygget 1989
03 Bygget 1990
04 Bygget
05 Sjösättning
06 Sjösättning
07 Sjösättning
08 Sjösättning
09 Wapnet seglar
10 Wapnet vintertid

Laiva seilaa

Loistavan kauniina kesäpäivän 12 heinäkuuta 1992, Jacobstads Wapen laskettiin vesille suuren yleisöjoukon edessä. Neitsytmatkansa kaljaasi teki 1994. Laiva teki yleisöpurjehduksia Perämerellä ja sitä käytettiin myös Pietarsaaren kaupungin symbolina. Alus osallistui myös muun muassa vuonna 2003 Pietarin 300-vuotisjuhlatilaisuuteen, Venäjällä.

Vuonna 2005 havaittiin, että aluksen pöydät olivat alkaneet lahota ja se nostettiin maihin korjaustoimenpiteitä varten. Tänään Jacobstads Wapen makaa laivapihalla vanhassa satamassa, Vega-hallin vieressä.

Lähteet

Kuvat Jacobstads Wapenin rakennusvaiheista ja vesille laskennasta ovat peräisin Pietarsaaren museosta.

Tekstin lähdekirjallisuutena on käytetty Jan Kronholm:in kirjaa ”Jakobstads Wapen” Erään laivanrakennuksen historia (1994,Pietarsaaren merihistoriallinen yhdistys). Kirjasta löytyy kiinnostavaa luettavaa ja paljon kuvia sekä rakennustöistä että purjehduksilta – lukekaa se mielellään!

GamlaHamn_logotyp.png

Pietarsaaren Vanha satama ry

gamlasatama@gmail.com

Vega-säätiö

info@vegastiftelsen.fi

Vega-säätiö puh: 044 242 2073

Maria Lunabba puh: 050 594 7814

Vanha Satamatie 19, Pietarsaari

Laivapiha avoinna 3.6–26.7.2024

ma–pe klo 11–16

Muina aikoina sopimuksen mukaan

Pietarsaaren Vanha Satama Oy

peter.bostrom@datic.fi